Real Men Rock the Alps

Heb jij een groep vrienden om je heen die je volledig vertrouwd? Inspireren ze je? Zou je hen jouw leven toevertrouwen? Heb je het gevoel dat je voluit leeft? Leef jij je eigen leven?

Ben je bereid om dit uit te zoeken in een uitdagende week in de Alpen?

Lees meer!

Eind augustus 2016 Real Men Rock the Alps. Vallee de la Durance, Frankrijk

Wij brengen 7 dagen door in de prachtige Alpen om samen de krachten te bundelen.

Een week lang ben je in onbekend terrein en heb je minimaal contact met de buitenwereld.

Een tijd van broederschap, uitdaging en avontuur, verdieping en aanwezigheid.

Je zal de kracht voelen die een groep mannen geeft en hoe dit jou kan ondersteunen in je leven.

Wees bereid om jezelf en elkaar uit te dagen.

Verken de grenzen van je comfort zone.

Verdiep je aanwezigheid in contact met jouw broeders. Stimuleren, enthousiasmeren, uitdagen, inspireren. Samen doen. Samen knallen. Op elkaar bouwen. Op elkaar vertrouwen. Elkaar stimuleren om voluit te leven.

Wil jij dit avontuur?

Schrijf je dan in voor Real Men Rock the Alps!

Sjoerd Rammelt

Rammelt…zo’n naam hoor je zelden!

Het komt niet vaak voor dat ik bij het noemen van mijn achternaam geen vraagtekens in de ogen van mijn toehoorder zie. Rammelt? Ja…van Rammelaar. Mensen raken vaak zo in de war van deze naam, dat men van gekkigheid niet meer weet hoe zij het moeten spellen.

Ik ben niet de enige met de naam Rammelt en zeker niet de enige met een bijzondere achternaam. Velen zullen deze situatie dus herkennen.

Een broer van mij vertelde dat hij het op een gegeven moment zo had gehad met al die opmerkingen, dat hij zich Rammélt is gaan noemen. En wat blijkt? De vraagtekens verdwijnen uit de ogen en men schrijft de naam opeens foutloos op. Maar Rammélt krijg ik simpelweg niet uit mijn strot. De taak die ik mijzelf daarom stel is om me voor eens en altijd met mijn naam te verzoenen.

Sjoerd Rammelt!

Als iets rammelt, vraagt het om aandacht. Dat geldt voor je fiets, de auto, maar ook zeker voor jouw leven. Zolang je er geen aandacht aan geeft, lijdt je langzamerhand steeds meer aan het gerammel. Vaak gaat het ook steeds erger rammelen, slechts een enkele keer houdt het vanzelf op.

Rammelen kan een mooie aanleiding zijn om iets aan te pakken. Ik fiets graag. Soms zit er een wiel los dat ik even vast moet draaien om veilig op pad te kunnen. Het kan ook zijn dat de lagers in een trapas vervangen moeten worden en dan ben je langer bezig.

Als iets rammelt en je hebt de rust om dat aan te pakken, kan er een heleboel makkelijker en prettiger worden. Rammelen kan jou wakker schudden. Het is dan een alarmbel voor je bewustzijn.

Sjoerd Rammelt!

Ik rammel en schud. Op subtiele wijze beweeg ik mijzelf en anderen, ik maak wakker en bewust.

Innerlijk gezien kan de metafoor van rammelen vele betekenissen hebben; er kan een innerlijk conflict zijn doordat verschillende waarden met elkaar in botsing komen in een gegeven situatie. Er kan iets gaan rammelen doordat een deel van jouw leven (structureel) te weinig aandacht heeft gekregen. Misschien zit je in de verkeerde relatie of koers je de verkeerde richting op. Maar als er iets echt rammelt, kan je het maar beter aandacht geven. Je hoeft het niet eens te veranderen, aandacht is vaak al genoeg.

Ik moet eerlijk bekennen: in mij rammelt het al lange tijd van alle kanten. Als ik dit van tijd tot tijd volledige aandacht geef, voor het licht kan houden, verdwijnt de onrust in mij vanzelf.

Als een echte Rammelt ben ik volledig thuis in dit onderwerp en ben ik bereid om met u mee te kijken naar waar het bij u rammelt en u te begeleiden in het verhelderen van situaties. Ik rammel bij u graag de onderste steen bij u naar boven; subtiel of stevig, net wat bij u past.

En dan hebben we het nog niet eens over mijn voornaam gehad. Sjoerd komt van Sigi-Ward. Een Ward is een hoeder en Sigi komt van het Duitse siegen en betekent overwinnen. Hoe mooi kan een naam zijn!? Heeft u zich trouwens al verzoend met uw naam?

 

10 tips om duurzaam fit te worden en te blijven!

Wil je ook fit de zomer in en blij zijn met je lijf? Ben je in het nieuwe jaar weer (van plan te) gaan sporten? Ben je vaker begonnen met sporten en (gefrustreerd) afgehaakt door een blessure of motivatieverlies? Dan zijn hier 10 tips om je te helpen duurzaam te sporten zonder jezelf helemaal af te beulen.

  1. Heb lol in wat je doet of stop ermee

Sporten moet nú leuk zijn. Dit is het moment waarvoor je het doet, niet pas voor later als je groot bent. Breng voldoende variatie in het sporten om het leuk te houden.

  1. Geef jezelf tijd om een sport uit te proberen

Het duurt vaak een paar weken voordat een beweging prettig gaat worden en je lichaam weer als vanzelf vraagt om een nieuwe impuls en training.

  1. Sport met een vriend

Ga met een vriend of kennis sporten bij wie je je op je gemak voelt en die ongeveer hetzelfde doel heeft. Zorg ervoor dat die persoon jouw grenzen accepteert en je kan enthousiasmeren op de momenten dat je dreigt af te haken.

  1. Stel een doel

Stel jezelf bijvoorbeeld het doel: een halfuur hardlopen aan één stuk. Maak een trainingsschema of laat er één maken door een sportinstructeur. Nu het belangrijkste: hecht je niet aan de datum van het einddoel! Het leven is nu eenmaal niet zo maakbaar als een trainingsschema. Als je je een week niet goed voelt en je kan daardoor niet sporten, schuift alles minstens een week op of misschien wel twee.

Ter illustratie: ik heb een keer een beginnende sporter begeleid naar een doel van een halfuur hardlopen aan één stuk. Voor het uitvoeren van het trainingsschema dat ik opstelde, hadden we tien weken gepland. In de praktijk hebben we er een jaar over gedaan. Een belangrijke constatering na dat jaar: de man had een duurzaam fitter lichaam, was negen kilo afgevallen, en had geen last meer van blessures waar hij in het begin mee kampte. We hebben ons niet gehaast en de man is niet gefrustreerd geraakt. Na een jaar had hij zin om een nieuw doel te stellen.

  1. Luister naar je lichaam

Als je een dag geen zin hebt, luister je naar die informatie. Ga wel bewegen en geef op deze manier jezelf wel de kans om erin te komen. Schakel tijdens het sporten een paar tandjes terug in de intensiteit en bekijk wat dit met je lichaam doet. Soms zal je merken dat je net over de drempel komt en het heerlijk voelt, soms besluit je na een kwartier dat het niet jouw sportdag is. Toch heb je dan iets gedaan. En het belangrijkste: je hebt naar je lichaam geluisterd!

  1. Sport om te leven, en niet andersom

Sporten om te leven: hoe doe je dit? Gebruik bijvoorbeeld het moment direct na het sporten om even stil te zitten. Ga niet direct eten of douchen. Door het sporten produceert jouw lichaam allemaal van die heerlijke stofjes, onder andere endorfine en serotonine. Het effect van die prettige stofjes merk je het beste direct na het sporten. Dit zijn jouw meest creatieve en productieve momenten. Schrijf de ideeën die nu opborrelen direct op. Of schrijf dat moeilijke artikel nu af!

  1. Stop bij pijn

Stop direct met een beweging als het echt pijn begint te doen! Loop er niet doorheen. Het gaat echt niet zomaar over! Was je aan het hardlopen, vervolg het traject dan lopend. Door jezelf op dit soort momenten af te straffen, loop je alleen maar blessures op en ben je zo weer een paar maanden uit de ‘running’.

Sporten is op het moment een moderne vorm van zelfkastijding geworden, waarbij mensen de hoop hebben er gelouterd uit te komen. Sporten leidt echter in veel gevallen tot blessures en is dan zelfdestructief. Ik kijk wekelijks meelijwekkend naar hardlopers in Amelisweerd, een fantastische plek om te zijn, die zich met een veel te hoge hartslag over de paden vooruitduwen op wilskracht. Het ziet er simpelweg ongezond uit!

  1. Sport niet elke dag

Als je geen professionele atleet bent, dan hoef je je ook niet zo te gedragen en al helemaal niet zo intensief te trainen. Dit sluit aan bij het oer-Nederlandse motto: ‘doe maar normaal dan doe je al gek genoeg’. Twee à drie keer per week is voldoende. Als je meer gaat trainen (in dezelfde sport), vergroot dit je kans op blessures. Ook gaat je conditie of kracht niet meer zo hard vooruit doordat je lichaam geen tijd krijgt om te herstellen.

  1. Lief zijn voor jezelf

Als je je slecht voelt over jezelf, ga dan juist niet keihard sporten. Vraag eerst een geliefde om een knuffel en bekijk of dit helpt. Als het helpt, kan je weer prettig sporten.

  1. Sport om je leven te vieren

Sport dus niet om je ongenoegens over jezelf kwijt te raken!

Certificering

De laatste weken heb ik weer verschillende trainingen gevolgd waarin we hebben gewerkt aan de basisvoorwaarden voor het zomerseizoen.

Ten eerste hebben we in een driedaagse training bij Austin-Lehman Adventures nieuwe procedures doorgesproken en daarna ons EHBO diploma opgewaardeerd.

Vorige week heb ik voor Crux mijn aanhangrijbewijs (BE) mogen halen en daarna een Medic First Aid ‘retraining’ doorgewerkt. Dit is een amerikaans systeem waarbij we een speciale focus op buitensport ongevallen hebben. Voor Crux werk ik grofweg van 4 juli tot 30 augustus in de franse Alpen.

Kortom, de basisvaardigheden voor het zomerseizoen zijn weer opgefrist :-)!

Goeds van Sjoerd