10 tips om duurzaam fit te worden en te blijven

Wil je ook fit de zomer in en blij zijn met je lijf? Ben je in het nieuwe jaar weer (van plan te) gaan sporten? Ben je vaker begonnen met sporten en (gefrustreerd) afgehaakt door een blessure of motivatieverlies? Dan zijn hier 10 tips om je te helpen duurzaam te sporten zonder jezelf helemaal af te beulen.

  1. Heb lol in wat je doet of stop ermee

Sporten moet nú leuk zijn. Dit is het moment waarvoor je het doet, niet pas voor later als je groot bent. Breng voldoende variatie in het sporten om het leuk te houden.

  1. Geef jezelf tijd om een sport uit te proberen

Het duurt vaak een paar weken voordat een beweging prettig gaat worden en je lichaam weer als vanzelf vraagt om een nieuwe impuls en training.

  1. Sport met een vriend

Ga met een vriend of kennis sporten bij wie je je op je gemak voelt en die ongeveer hetzelfde doel heeft. Zorg ervoor dat die persoon jouw grenzen accepteert en je kan enthousiasmeren op de momenten dat je dreigt af te haken.

  1. Stel een doel

Stel jezelf bijvoorbeeld het doel: een halfuur hardlopen aan één stuk. Maak een trainingsschema of laat er één maken door een sportinstructeur. Nu het belangrijkste: hecht je niet aan de datum van het einddoel! Het leven is nu eenmaal niet zo maakbaar als een trainingsschema. Als je je een week niet goed voelt en je kan daardoor niet sporten, schuift alles minstens een week op of misschien wel twee.

Ter illustratie: ik heb een keer een beginnende sporter begeleid naar een doel van een halfuur hardlopen aan één stuk. Voor het uitvoeren van het trainingsschema dat ik opstelde, hadden we tien weken gepland. In de praktijk hebben we er een jaar over gedaan. Een belangrijke constatering na dat jaar: de man had een duurzaam fitter lichaam, was negen kilo afgevallen, en had geen last meer van blessures waar hij in het begin mee kampte. We hebben ons niet gehaast en de man is niet gefrustreerd geraakt. Na een jaar had hij zin om een nieuw doel te stellen.

  1. Luister naar je lichaam

Als je een dag geen zin hebt, luister je naar die informatie. Ga wel bewegen en geef op deze manier jezelf wel de kans om erin te komen. Schakel tijdens het sporten een paar tandjes terug in de intensiteit en bekijk wat dit met je lichaam doet. Soms zal je merken dat je net over de drempel komt en het heerlijk voelt, soms besluit je na een kwartier dat het niet jouw sportdag is. Toch heb je dan iets gedaan. En het belangrijkste: je hebt naar je lichaam geluisterd!

  1. Sport om te leven, en niet andersom

Sporten om te leven: hoe doe je dit? Gebruik bijvoorbeeld het moment direct na het sporten om even stil te zitten. Ga niet direct eten of douchen. Door het sporten produceert jouw lichaam allemaal van die heerlijke stofjes, onder andere endorfine en serotonine. Het effect van die prettige stofjes merk je het beste direct na het sporten. Dit zijn jouw meest creatieve en productieve momenten. Schrijf de ideeën die nu opborrelen direct op. Of schrijf dat moeilijke artikel nu af!

  1. Stop bij pijn

Stop direct met een beweging als het echt pijn begint te doen! Loop er niet doorheen. Het gaat echt niet zomaar over! Was je aan het hardlopen, vervolg het traject dan lopend. Door jezelf op dit soort momenten af te straffen, loop je alleen maar blessures op en ben je zo weer een paar maanden uit de ‘running’.

Sporten is op het moment een moderne vorm van zelfkastijding geworden, waarbij mensen de hoop hebben er gelouterd uit te komen. Sporten leidt echter in veel gevallen tot blessures en is dan zelfdestructief. Ik kijk wekelijks meelijwekkend naar hardlopers in Amelisweerd, een fantastische plek om te zijn, die zich met een veel te hoge hartslag over de paden vooruitduwen op wilskracht. Het ziet er simpelweg ongezond uit!

  1. Sport niet elke dag

Als je geen professionele atleet bent, dan hoef je je ook niet zo te gedragen en al helemaal niet zo intensief te trainen. Dit sluit aan bij het oer-Nederlandse motto: ‘doe maar normaal dan doe je al gek genoeg’. Twee à drie keer per week is voldoende. Als je meer gaat trainen (in dezelfde sport), vergroot dit je kans op blessures. Ook gaat je conditie of kracht niet meer zo hard vooruit doordat je lichaam geen tijd krijgt om te herstellen.

  1. Lief zijn voor jezelf

Als je je slecht voelt over jezelf, ga dan juist niet keihard sporten. Vraag eerst een geliefde om een knuffel en bekijk of dit helpt. Als het helpt, kan je weer prettig sporten.

  1. Sport om je leven te vieren

Sport dus niet om je ongenoegens over jezelf kwijt te raken!